क्रिया • रद्द करना • उठा देना • निराकरण करना • तोड़ देना • निष्प्रभाव करना • मिटा देना • निरस्त करना |
abrogated मीनिंग इन हिंदी
abrogated उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- All these customs have now been abolished and abrogated , and therefore we may infer from their tradition that in principle the abrogation of a law is allowable .
. . ..ये सब प्रथाएं अब समाप्त हो चुकी हैं और उनका निराकरण कर दिया गया है और इसलिए हम उनकी पंरपराओं से यह निष्कर्ष निकाल सकते हैं कि सिद्धांत रूप में नियम का निरसन स्वीकार्य है . - Abrogated : The passage was overridden by subsequent Koranic verses (such as 9:73: “O Prophet! Struggle against the unbelievers and hypocrites and be harsh with them”). Purely symbolic : The phrase is a description, not an imperative. Islam's truth is so obvious that to coerce someone to become a Muslim does not amount to “compulsion”; or else being made to embrace Islam after defeat in war is not viewed as “compulsion.”
यह मुहावरा समय और स्थान तक सीमित है - यह मुहावरा केवल मदीना के सातवीं शताब्दी के यहूदियों के लिए प्रभावी था. - As for the question of the abrogation of laws , it seems that this is not impossible with the Hindus , for they say that many things which Whether laws may be abrogated or not are now forbidden were allowed before the coming of Vasudeva , e.g . the flesh of cows .
नियमों का निरसन किया जा सकता है या नहीं जहां तक नियमों के निरसन का प्रश्न है ऐसा लगता है , Z हिन्दुओं के लिए यह असंभव नहीं है क़्योंकि उनका कहना है कि बहुत-सी ऐसी चीजें जो अब वर्जित मानी जाती हैं वासुदेव के अवतरण के पहले अनुमत्य थीं , - More broadly, the ongoing and intense public debate about Islam has created a far more informed citizenry. Few Americans before September 11 knew such terms as jihad and fatwa , much less ijtihad , dhimmitude , or burqa . Fewer yet could discuss abrogated Koranic verses or had opinions about the Islamic nature of “honor” killings . Yet these matters are now knowledgeably discussed by bloggers, talk-show hosts, and even police departments.
और न ही अमेरिका को कोई उच्चधिकारी आज से उसे दुहरा रहा है जो कोलिन पावेल ने 11 सितम्बर की घटना के एक दिन बाद विश्लेषित किया था कि “इन हमलों को अरब या इस्लामियों द्वारा किया गया नहीं माना जाना चाहिए क्योंकि यह आतंकवादियों द्वारा किया गया है “। - Sep. 28, 2004 update : This article fleshes out an argument I made in January 2004, in “ Study the Koran? ” One of my reasons for saying this scripture is too complex for amateurs to interpret is its complex and elusive nature: “Contradictions in the text have been studied and reconciled over the centuries through extensive scholarly study. Some verses have been abrogated and replaced by others with contrary meanings.” Related Topics: History , Islam receive the latest by email: subscribe to daniel pipes' free mailing list This text may be reposted or forwarded so long as it is presented as an integral whole with complete and accurate information provided about its author, date, place of publication, and original URL. Comment on this item
गैर - मुसलमानों के कार्यों का भी इस बात पर प्रभाव पड़ने वाला है कि गैर - बाध्यता वाली आयत का अर्थ धार्मिक सहिष्णुता के रुप में होता है या फिर सलमान रश्दी की भांति किसी की हत्या करने के लाईसेंस के रुप में . - Unless their jurisdiction is curtailed or abrogated by any special law , the civil courts are the forum for deciding any and every kind of civil dispute between individuals , between individuals and public authorities , whether of the Government of India or of the state governments , or any other authority constituted or created by any law .
जब तक उनकी अधिकारिता में कमी न कर दी जाए अथवा उसे निराकृत न कर दिया जाए तब तक सिविल न्यायालय प्रत्येक प्रकार के सिविल विवाद का निर्णय करने में सक्षम न्यायालय हैं- ये विवाद चाहे व्यक्तियों के बीच हों , व्यक्तियों और लोक प्राधिकारियों के बीच हों , ये प्राधिकारी भारत सरकार के हों चाहे राज्य सरकारों के अथवा विधि द्वारा गठित या विरचित किसी अन्य प्राधिकारी से संबंधित हों . - Complex and contradictory . Contradictions in the text have been studied and reconciled over the centuries through extensive scholarly study. Some verses have been abrogated and replaced by others with contrary meanings. For example, verse 9:5 commands Muslims not to slay pagans until the sacred months have passed and verse 9:36 tells Muslims to fight pagans during those same months. The casual reader has no idea which of these is operational. (In fact, the latter is.)
जटिलता और विरोधाभास - कुरान की विषयवस्तु में अनेक कालखंडों में विद्वानों के अध्ययन के कारण अनेक विरोधाभास उत्पन्न हो गए हैं . बहुत सी आयतों को उसके विपरीत अर्थों के द्वारा बदल दिया गया है. उदाहरण के लिए आयत 9 सुरा 5 मुसलमानों को आदेश देती है कि वे पवित्र महीना (रमादान ) बीतने तक पैगनों(प्रकृति पूजकों ) की हत्या न करें . वहीं आयत 9 सुरा 36 के अनुसार मुसलमानों को पैगनों से इसी महीने में लड़ना चाहिए. एक दम नए कुरान पढ़ने वाले व्यक्ति को कैसे पता चलेगा कि कौन सी आयत प्रभावी है ( यद्यपि बाद वाली आयत प्रभावी है ). - * Mild Koranic verses were abrogated. They argue that the Koran contains contradictory passages that Muslim scholars handled by deciding that chronologically latter verses superseded earlier ones. Specifically, the conciliatory verses I quoted (“There must be no coercion in matters of faith!” and “O people! We have formed you into nations and tribes so that you may know one another,”) were voided by one of the aggressive ones I cited (“Then fight and slay the pagans wherever you find them. And seize them, beleaguer them and lie in wait for them”). My response, however, is that no matter what Islam is now or was in the past, it will be something different in the future. The religion must adapt to modern mores.
* कुरान की नरम आयतें नष्ट कर दी गयीं . उनका कहना है कि कुरान में परस्पर विरोधी आयतें हैं और उनके बारे में मुस्लिम विद्वानों ने यह किया कि यह निश्चय हुआ कि समय के क्रम से बाद वाली आयतें प्रमुख मानी गयीं और पहले वाली आयतों का महत्व कम कर दिया । विशेष रूप से विरोधाभासी जिस आयत का उद्धरण मैंने दिया ( “ आस्था के सम्बन्ध में किसी बल का प्रयोग नहीं होना चाहिये” तथा “ हे लोगों, हमने तुम्हें राष्ट्रों और कबीलों में बनाया है ताकि तुम सब एक दूसरे को जान सको”) उनका स्थान एक आक्रामक आयत ने ले लिया जिसे मैंने कहा (“ प्रकृति पूजकों को जहाँ पाओ उनसे युद्ध करो और उन्हें मार दो, उन्हें बंदी बनाओ, उन्हें सेना सहित घेर लो और उनके लिये घात लगाओ”)