×

divert मीनिंग इन हिंदी

[ di'və:t ]
divert उदाहरण वाक्य
संज्ञा
दूसरे काम में लगाना
दूसरे मार्ग पर ले

अपयोजन
अपवर्तन करना
दूसरेमार्गपर लगाना
पंथातर करना
मोडना
क्रिया
दूसरे मार्ग पर ले
दूसरे काम में लगाना
फेरना
मोड़ना
मनोरंजन करना
वंचित करना
ध्यान हटा द्ना
डाउनलोड Hindlish App

उदाहरण वाक्य

अधिक:   आगे
  1. Even the blowing of conch-shells is forbidden because it might divert the attention of the gods engaged in a brave battle against the demons up in the heavens .
    मृत्यु पर शंख तक नहीं बजाया जाता ताकि स्वर्ग में युद्धरत देवताओं का ध्यान भंग न हो जाए .
  2. When Shuddhodhana heard.about it he sent , dancers and musicians to divert his son .
    जैसे Zही राजा शुद्धोधन को राजकुमार के नैराश्य का पता चला उन्होंने तुरंत ही सुंदर-सुंदर नृत्यांगनाएं , संगीतकार एवं उनका मनोरंजन करने वाले कलाकार राजकुमार के पास भेज दिये .
  3. The third main dam Bheemgauda is in Haridwar which was built by the Britishers in 1840 to divert the water of upper Ganges in Ganges canal.
    तीसरा प्रमुख बाँध भीमगोडा बाँध हरिद्वार में स्थित है जिसको सन १८४० में अंग्रेजो ने गंगा नदी के पानी को विभाजित कर ऊपरी गंगा नहर में मोड़ने के लिये बनवाया था।
  4. Third main baandh Bhimgoda baandh is located in Hardwar was made by Britisher in year 1840 to divide water of Ganga and divert to upper Ganga canal.
    तीसरा प्रमुख बाँध भीमगोडा बाँध हरिद्वार में स्थित है जिसको सन १८४० में अंग्रेजो ने गंगा नदी के पानी को विभाजित कर ऊपरी गंगा नहर में मोड़ने के लिये बनवाया था।
  5. The Third Important Dam is the Bhimgoda Dam at Hardiwar which was built in 1840 by the British on Ganga river to divert the water in the upper canal.
    तीसरा प्रमुख बाँध भीमगोडा बाँध हरिद्वार में स्थित है जिसको सन १८४० में अंग्रेजो ने गंगा नदी के पानी को विभाजित कर ऊपरी गंगा नहर में मोड़ने के लिये बनवाया था।
  6. We must not permit vague slogans or what are termed military necessities to take away such liberties as we possess and to divert us from our objective .
    हम इस बात की भी इजाजत नहीं दे सकते कि जैसी भी आजादी में मिली हुई है उसे थोथे नारों की आड़ में या फौजी जरूरतों के नाम पर वापस ले लिया जाये और हमें अपने मकसद से मोड़ दिया जाय .
  7. There together with krishna, Arjun had defeated the Gods and burnt the Khandav forest and divert attention of God of fire by breaking the bond of forests made from Indra.
    वहाँ अर्जुन ने श्रीकृष्ण के साथ मिलकर समस्त देवताओं को युद्ध में परास्त करते हुए खाण्डववन को जला दिया और इन्द्र के द्वारा की हुई वृष्टि का अपने बाणों के छत्राकार बाँध से निवारण करके अग्नि देव को तृप्त किया।
  8. Maulana Sheikh Ahmad of Sarhind -LRB- 1564-1624 -RRB- tried to divert Muslim mysticism from the monistic way , which often leads to indolence and inactivity as well as heterodox beliefs , towards more orthodox lines .
    सरहिंद के मौलाना शेख अहमद ( 1564-1624 ) ने मुसलमानों के रहस्रूवादको , अद्धैतवाद के मार्ग से मोड़ने को प्रयत्न किया जो अक़्सर अकर्मण्यता तथा निष्क्रियता और शास्त विरूद्ध विश्वासों की ओर ले जाते है .
  9. If the advisory board is not the ideal solution, it is the best to be hoped for at the moment, given the power of the higher-education lobby. I am ready to give H.R. 3077 a chance. But should the board not come into existence or fail to make a difference, I'll advocate the better solution - defunding - and work to spread these ideas among the public and in Congress. My opponents will then learn what happens when truly I am “actively pushing” for Congress to adopt a measure. Comment by Martin Kramer in his “ Sandbox ” commentary: Pipes on HR3077 . Daniel Pipes devotes his column this morning to HR3077. Reminder: the bill would create an advisory board for the Title VI program of government subsidies to area studies at universities. The bill's radical opponents, especially Arab and Muslim advocacy groups, have portrayed Pipes as a prime initiator or backer of the bill. But Pipes, who now serves on the board of the U.S. Institute of Peace, and once served on the Fulbright board, hasn't been a great believer in HR3077. Nor has he been an activist for it. Truth is, he doesn't think much of such boards. Pipes would rather defund Title VI, or divert its post-9/11 windfall to an alternative network of centers devoted to terrorism studies. For now, he's willing to give the board idea a chance. Since I strongly support HR3077, I'm grateful for his endorsement, however reserved. But if the board isn't created, or fails to effect any change, he promises to launch a defunding campaign. Should that happen, I'll be right behind him. Tue, Feb 24 2004 9:45 am Related Topics: Academia , Middle East studies , US politics receive the latest by email: subscribe to daniel pipes' free mailing list This text may be reposted or forwarded so long as it is presented as an integral whole with complete and accurate information provided about its author, date, place of publication, and original URL. Comment on this item
    यदि सलाहकार बोर्ड उपयुक्त समाधान नहीं है तो मेरी दृष्टि में उच्च शिक्षा लाबी को कुछ समय के लिये इसका अधिकार दिया जाना चाहिये। मैं H.R 3077 को एक अवसर देने के पक्ष में हूँ और इसके लिये कांग्रेस और लोगों में जनमत बनाने का आग्रह करूँगा । तब मेरे विरोधियों को पता चलेगा कि कांग्रेस को एक समाधान के साथ सक्रिय रूप से कार्य करने का क्या असर होना है।
  10. This became a top-priority project for the kingdom. Posner provides considerable detail about the mechanics of the sabotage system, how it relied on unmarked Semtex from Czechoslovakia for explosives and on radiation dispersal devices (RDDs) to contaminate the sites and make the oil unusable for a generation. The latter possibilities included one or more radioactive elements such as rubidium, cesium 137, and strontium 90. Collecting the latter materials, Posner explains, was not difficult for they are not usable in a nuclear weapon and no one had the creativity to anticipate Saudi intentions: It is almost impossible to imagine that anyone could have thought a country might obtain such material … and then divert small amounts internally into explosive devices that could render large swaths of their own country uninhabitable for years.
    पोजनर ने तोड़-फोड़ की इस प्रक्रिया का पूरा विवरण दिया है कि किस प्रकार चेकोस्लोवाकिया से विस्फोटक प्राप्त करने का प्रयास हुआ और विकिरण पद्धति से तेल को नए उत्पादन के अयोग्य करने की चेष्टा की गई. एक से अधिक रेडियो एक्टिव लगाने की संभावना बनी रही . इसमें रुबिडियम , सीसियम 137 और स्ट्रोंटियम 90 शामिल है. पोजनर की व्याख्या के अनुसार इन तत्वों को इकट्ठा करना उनके लिए कठिन नहीं था क्योंकि वे परमाणु हथियार की होड़ में शामिल देशों में शुमार नहीं थे और न ही कोई सउदी सरकार की इस मंशा को भांप पाया . यह कल्पना करना असंभव है कि कोई देश इन तत्वों को इकट्ठा कर इन्हें विस्फोटकों के रुप में गोपनीय तरीके से अपने ही देश में तैनात करेगा और वह भी स्वत: विनाश के लिए . इसके बाद सउदी इंजीनियरों ने विस्फोटकों और रेडियोएक्टिव तत्वों को तेल और गैस ठिकानों के पास गोपनीय तरीके से तैनात कर दिया .भविष्य के उत्पादन के लिए जीवन धारा का काम करने वाले तेल क्षेत्र को तार से घेर दिया गया और इस क्षेत्र में स्थित कम्प्यूटर पद्धति, तेल क्षेत्र से तेल लाने वाली पाईपलाईन , तेल क्षेत्र में पानी उपलब्ध कराने वाली पद्धति , बिजली व्यवस्था और विद्युत संचार को समाप्त करने के लिए भी ये तार लगाए गए.यही नहीं सउदियों ने पाईपलाईन , पम्पिंग स्टेशन जेनरेटर , रिफाईनरी , स्टोरेज कंटेनर , निर्यात सुविधा जिसमें बंदरगाह तथा तेल चढ़ाने वाले क्षेत्र शामिल थे उन सब को तोड़ -फोड़ की परिधि में ला दिया गया.

परिभाषा

क्रिया.
  1. send on a course or in a direction different from the planned or intended one
  2. turn aside; turn away from
    पर्याय: deviate
  3. withdraw (money) and move into a different location, often secretly and with dishonest intentions
    पर्याय: hive off
  4. occupy in an agreeable, entertaining or pleasant fashion; "The play amused the ladies"
    पर्याय: amuse, disport

के आस-पास के शब्द

  1. diversity of mass media
  2. diversity radar
  3. diversity receiver
  4. diversity reception
  5. diversity system
  6. diverted
  7. diverter
  8. diverticula
  9. diverticular abscess
PC संस्करण
English


Copyright © 2023 WordTech Co.