संज्ञा • चौदहवां हिस्सा | विशेषण • चौदहवां • चौदह्वाँ |
fourteenth मीनिंग इन हिंदी
fourteenth उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- In the latter half of fourteenth century, almost entire area of country came under single ruler.
१४वीं शताब्दी के उत्तरार्ध मे देश का बहुत ज्यादा भाग एकीकृत राज्य के अधीन में आ गया। - Great as were the Maharshi 's many other gifts to his people , the greatest was his fourteenth child .
महर्षि ने लोगों को बहुत-सी भेंटे उपहारस्वरूप दी थीं लेकिन उनमें सबसे अनमोल भेंट उनकी यह चौदहवीं संतान थी . - The first reference to mavari occurs about eleven centuries ago ; references to mukha veena occur in the literatures of south India from the twelfth century onwards and nagasvara from at least the fourteenth .
मुख वीणा का उल्लेख वाद्य यंत्र दक्षिण भारतीय साहित्य में 12वीं शताब्दी के बाद से मिलना प्रारंभ होता है और नागस्वरम् का उल्लेख कम से कम 14वीं शताब्दी से मिलता है . - Perhaps in no family would the fourteenth child be particularly welcome and much less so in a family where all the elder brothers and sisters and their families lived together in one joint household .
ऐसे में , शायद ही किसी परिवार में चौदहवीं संतान का कोई विशेष स्वागत किया जाता होगा , जहां सभी बड़े भाई और बहनें और उनका परिवार एक साथ एक ही संयुक्त परिवार में रहते हों . - Bhakti was popularised in northern India by Ramananda , the famous saint of the Ramanuja school who probably lived from the end of the fourteenth to the middle of the fifteenth century .
भक़्ति आंदोलन को उत्तर भारत में रामानुज संप्रदाय के प्रसिद्ध संत रामानंद ने लोकप्रिय बनाया , जो संभवत : 14वीं शताब्दी के अंत के समय से 15वीं शताब्दी के मध्यकाल तक जीवित Zरहे . - In Maharashtra Namdeo -LRB- born in the early fourteenth century -RRB- and Tukaram -LRB- seventeenth century -RRB- raised Bhakti above the level of a mere popular movement and exercised a deep influence on intellectual circles as well as on the common people .
महाराष्ट्र में नामदेव ( 14वीं शताब्दी के प्रारंभ में जन्मे ) और तुकराम ( 17वीं शताब्दी ) ने भक़्ति को मात्र लोकप्रिय आंदोलन की Zस्थिति से ऊंचा उठाया और बुद्धिजीवीयों तथा आम जनता में गहरा प्रभाव उत्पन्न किया . - In the very first century of the Delhi Sultanate , a Hindu-Muslim style of architecture had come int6 being which was adopted in the fourteenth century with various degrees of modification by the independent Muslim kings of Bengal , Gujarat and the Deccan and also by the Hindu rajas of Bundelkhand and Rajasthan .
दिल्ली सल्तनत की प्रथम शताब्दी में ही , हिंदू मुसलमान शैली की वास्तुकला अस्तित्व में आयी , जिसे 14वीं शताब्दी में विभिन्न स्तर के सुधारों के साथ बंगाल , गुजरात और दक्षिण के स्वतंत्र मुसलमान शासको तथा बुंदेलखंड और राजस्थान के हिंदू शासको द्वारा अपनाया गया . - Incidentally it carries the famous inscription of the twelfth and fourteenth years of Parantaka I Chola -LRB- AD 919-921 -RRB- , laying down the rules and conditions for eligibility in elections to and the manner of the constitution of the village assemblyperhaps the earliest inscription known as relating to elections to the village administrative bodies .
संयोगवश , इस पर परंतक प्रथम चोल ( 919-921 ) के बारहवें और चौदहवें वर्ष का प्रसिद्ध शिलालेख है , जिसमें ग्राम सभा के गठन की विधि और निर्वाचन की अर्हता के लिए नियम और शर्ते लिखी गई हैं-यह शालद ग्राम की प्रशासकीय संस्था में निर्वाचन से संबंधित पहला ज्ञात शिलालेख है . - The result was that these two parallel traditions continued in the south in the respective regions till the advent of the Vijayanagar empire in the second half of the fourteenth century , which soon embraced in its ambit both these regions and in fact soon extended practically over the whole of south India .
परिणाम यह हुआ कि ये दोनों समानांतर परंपराएं दक्षिण में अपने , अपने क्षेत्रों में चौदहवीं शती के उत्तरार्ध में विजयनगर साम्राज़्य के उदय तक बनी रहीं , जबकि उसने दोनों क्षेत्रों को अपनी परिधि में समेट लिया और वास्तव में जल्दी ही पूरे दक्षिण भारत पर व्यावहारिक रूप से फैल गया . - The rise of the militant Vijayanagar empire to halt the Muslim conquest in the middle of the fourteenth century -LRB- which , in the process , soon encompassed the whole of the peninsula -RRB- almost gave a new and vigorous spurt to temple architecture by way of repairs or additions to existing structures , and erection of new ones .
चौदहवीं शताब्दी के मध्य में मुस्लिम विजय अभियान को रोकने के युयुत्सु विजयनगर साम्राज़्य के उदय ने ( जिसने इस प्रक्रिया में जल्दी ही पूरे प्रायद्वीप को घेर लिया ) विद्यमान निर्माणों के जीर्णोंद्धार या परिवर्धन और नयों के निर्माण के द्वारा मंदिर वास्तुशिल्प को एक नई और जोरदार गति दी .
परिभाषा
संज्ञा.- position 14 in a countable series of things
- coming next after the thirteenth in position
पर्याय: 14th