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frieze मीनिंग इन हिंदी
frieze उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- The whole structure is surrounded by an arched frieze of eleven large vyala heads mistakenly called ' tiger heads ' .
स्तंभो के आधार पर पिछले पैरों पर खड़े व्याल मस्तकों की मेहराबदार चित्र वल्लरी से धिरी हुई है , जिन्हें गलती से बाघ मस्तक कहा जाता है . - The whole axial series is raised over a highly ornate plinth with its top platform supported , as it were , over a frieze of boldly carved fronts of elephants , lions and a number of mythological animals .
संपूर्ण अक्षीय श्रृंखला एक अत्यधिक अंलकृत नींव पर उठी हुई है , जिसका शीर्ष मंच , सुस्पष्ट रूप से तराशे गए , हाथियों , सिंहों और अन्य पौराणिक पशुओं के अग्रभागों की वल्लरी पर आधारित है . - They , in addition to having the adhishthana akin to that of the southern vimana type , show also a vyala van or vyala mala , a frieze of vyalas in the entablature , an invariable component of the prastara of the southern vimana temples , and absent in all the other rekha-prasadas .
उनके अधिषऋ-ऊण्श्छ्ष्-ठान हीं दक्षिणी विमान प्रकार के नहीं हैं , बलऋ-ऊण्श्छ्ष्-कि उनमे एक वऋ-ऊण्श्छ्ष्-यालवारी या वऋ-ऊण्श्छ्ष्-यालमाला , प्रसऋ-ऊण्श्छ्ष्-तर में वऋ-ऊण्श्छ्ष्-यालों की एक चित्रवलऋ-ऊण्श्छ्ष्-लरी भी है , जो दक्षिणी विमान मंदिरों का एक अपरिवर्तनीय अवयव है , और जो अनऋ-ऊण्श्छ्ष्-य सभी रेखा प्रासादों में नहीं है . - Islamists want to remove a marble frieze in the U.S. Supreme Court building that dates from the 1930s and depicts Muhammad as a lawgiver. That sounds sensible enough. But does mocking Muhammad, burning a Koran, or calling Islam a cult constitute hate speech? And what about the respectful representations of Muhammad in the buildings of the U.S. Supreme Court or the New York State Supreme Court? Even they caused upset and rioting.
मुहम्मद के प्रतीत होने वाले अपमान को लेकर हो रही इस्लामवादी हिंसा के बारे में FoxNews.com के एक लेख में शुक्रवार को मैंने तर्क दिया कि सम्पादकों और निर्माताओं को प्रतिदिन मुहम्मद के कार्टून दिखाने चाहिये कि जबतक , “ इस्लामवादी इस तथ्य के साथ जीने के आदी न हो जायें कि हमने पवित्रता को व्यावहारिक स्तर पर ला दिया है” - Flames on Sept. 11 inside the U.S. consulate in Benghazi. The Rushdie crisis suddenly erupted when the ruler of Iran, Ayatollah Khomeini, put a death edict on a novelist for having written a magical realist novel, The Satanic Verses , declaring that the book was “against Islam, the Prophet, and the Koran.” That incident was then followed by a long list of similar assaults - concerning a U.S. Supreme Court frieze in 1997, American evangelical leader Jerry Falwell in 2002, Newsweek in 2005, the Danish cartoons in 2006, Pope Benedict XVI also in 2006, Florida preacher Terry Jones in 2010, and U.S. soldiers in Afghanistan early in 2012. In each of these cases, the perceived insult to Islam led to acts of violence, sometimes against Westerners but more often among Muslims themselves.
मंगलवार को काइरो और बेनगाजी के अमेरिकी दूतावासों पर आक्रमण इस्लामवादियों द्वारा भयभीत करने और इसकी प्रतिक्रिया में पश्चिमी तुष्टीकरण की सहज परिपाटी के अनुकूल ही है जो प्रक्रिया 1989 के सलमान रश्दी से आरम्भ हुई थी। जिस प्रकार अमेरिकी राजनयिक की हत्या के उपरांत ओबामा प्रशासन की प्रतिक्रिया निष्क्रिय सी रही है उससे ऐसे और आक्रमणों की सम्भावना बढ गयी है। - In 1997, the Council on American-Islamic Relations demanded that part of a 1930s frieze in the main chamber of the U.S. Supreme Court building in Washington, D.C. be sandblasted into oblivion, on the grounds that Islam prohibits representations of its prophet. The seven-foot high marble relief by Adolph Weinman depicts Muhammad as one of 18 historic lawgivers. His left hand holds the Koran in book form (a jarring historical inaccuracy from the Muslim point of view ) and his right holds a sword.
1997 में काउंसिल आन अमेरिकन इस्लामिक रिलेशंस ने माँग की कि अमेरिका में वाशिंगटन डी सी स्थित सर्वोच्च न्यायालय के मुख्य कक्ष में पैगम्बर मोहम्मद की प्रतिमा को नष्ट कर दिया जाये और इसके पीछे उनका तर्क यह था कि इस्लाम में पैगम्बर की प्रतिमा को वर्जित किया गया है। सात फुट ऊँची यह प्रतिमा एडोल्फ वीनमैन ने बनाई थी जिसमें पैगम्बर को 18 ऐतिहासिक कानून प्रदाताओं के साथ स्थान दिया गया था। प्रतिमा में उनके बायें हाथ में कुरान की प्रति थी ( जो कि इस्लाम के अनुसार गलत है) और दाहिने हाथ में तलवार थी। - The Supreme Court frieze depiction of Muhammad. Official court information points out that “The figure above is a well-intentioned attempt by the sculptor, Adolph Weinman, to honor Muhammad and it bears no resemblance to Muhammad. Muslims generally have a strong aversion to sculptured or pictured representations of their Prophet.” Chief Justice William Rehnquist , however, rejected CAIR's pressure, finding that the depiction “was intended only to recognize [Muhammad] … as an important figure in the history of law; it is not intended as a form of idol worship.” Rehnquist only conceded that court literature should mention that the representation offends Muslim sensibilities. His decision met with riots and injuries in India .
सर्वोच्च न्यायाधीश विलियम रेनक्विस्ट ने हालाँकि सीएआईआर की याचिका इस आधार पर निरस्त कर दी कि उस प्रतिमा के पीछे प्रमुख उद्देश्य मोहम्मद को कानून के इतिहास में एक प्रमुख व्यक्ति के रूप में मान्यता देना था इसके पीछे कहीं भी मूर्ति पूजा का उद्देश्य नहीं था। रेंक्विस्ट ने केवल यह मांग मानी कि न्यायालय के साहित्य में इस बात का उल्लेख किया जाये कि यह प्रतिमा मुस्लिम भावनाओं को आहत करती है। उनके निर्णय से भारत में दंगे हुए और अनेक लोग घायल हुए। - Islamists ignore subtleties. Mr. Rushdie's magical realism, the positive intent of the Supreme Court frieze, the falsehood of the Koran-flushing story (ever tried putting a book down the toilet?), the benign nature of the Danish cartoons, or the subtleties of Benedict's speech - none of these mattered. What rouses Muslim crowds and what does not is somewhat unpredictable. The Satanic Verses was not nearly as offensive to Muslim sensibilities as a host of other writings, medieval, modern, and contemporary . Other American Evangelists said worse things about Muhammad than Rev. Falwell did; the southern preacher Jerry Vines called the Muslim prophet “a demon-possessed pedophile who had 12 wives,” without violence ensuing. Why did Norwegian preacher Runar Søgaard 's deeming Muhammad “a confused pedophile” remain a local dispute while the Danish cartoons went global?
प्रथम उदाहरण-अयातोला खोमैनी का रशदी के विरूद्ध आदेश सभी के लिये चौंकाने वाला था क्योंकि किसी को कल्पना नहीं थी कि एक तानाशाह ब्रिटेन में बैठे एक नागरिक को बता सकता है कि उसे क्या नहीं लिखना चाहिये. 17 वर्षों पश्चात पोप की मौत का आह्वान उसी प्रकार की प्रवृत्ति का प्रदर्शन करता है. यह आक्रोश दिनचर्या का अंग बन गया है और अवश्यंभावी दिखता है. जैसे-जैसे मुस्लिम जागरूकता बढ़ रही है उस तुलना में पश्चिम के लोग शान्त होते जा रहे हैं. - Then, rather than replace the empty pedestal on the court building roof, Zurmuhlen had the nine remaining statues shifted around to disguise the empty space, with Zoroaster replacing Muhammad at the westerly corner spot. Over a half-century later, that is where matters remain at the courthouse. Recalling these events of 1955 suggests several points. First, pressure by Muslims on the West to conform to Islamic customs predates the current Islamist era. Second, even when minimal numbers of Muslims lived in the West, such pressures could succeed. Finally, contrasting the parallel 1955 and 1997 episodes suggests that the earlier approach of ambassadors making polite representations - not high-handed demands backed up by angry mobs, much less terrorist plots - can be the more effective route. This conclusion confirms my more general point - and the premise of the Islamist Watch project - that Islamists working quietly within the system achieve more than ferocity and bellicosity. Ultimately, soft Islamism presents dangers as great as does violent Islamism. Mr. Pipes, director of the Middle East Forum, is suspending his column for several weeks. The front panel of Sound Vision's brochure. Nov. 2, 2011 update : Curiously, in light of CAIR's opposition to the Supreme Court's frieze of Muhammad, the Chicago-based Sound Vision Foundation celebrates the frieze in a brochure titled Prophet Muhammad Honored by U.S. Supreme Court as One of the Greatest Lawgivers of the World in 1935 .
1955 का यह मामला अनेक बिन्दुओं की ओर ध्यान दिलाता है। पहला, मुसलमानों का पश्चिम पर इस बात के लिये दबाव डालने की प्रवृत्ति कि वे इस्लामी चलन के अनुकूल चलें वर्तमान इस्लामवादी युग से पहले की है। दूसरा, यहाँ तक कि मामूली संख्या में भी मुसलमानों के रहते ऐसे दबाव सफल होते हैं। अंत में1955 और 1997 की समानांतर घटनाओं से अर्थ निकलता है कि पहली बार राजदूतों द्वारा विनम्र अनुरोध करना जिसके समर्थन में कठोर मांग, गुस्साई भीड, अपेक्षाकृत कम आतंकवादी षडयंत्र थे वह कहीं अधिक प्रभावी मार्ग था। - Then, rather than replace the empty pedestal on the court building roof, Zurmuhlen had the nine remaining statues shifted around to disguise the empty space, with Zoroaster replacing Muhammad at the westerly corner spot. Over a half-century later, that is where matters remain at the courthouse. Recalling these events of 1955 suggests several points. First, pressure by Muslims on the West to conform to Islamic customs predates the current Islamist era. Second, even when minimal numbers of Muslims lived in the West, such pressures could succeed. Finally, contrasting the parallel 1955 and 1997 episodes suggests that the earlier approach of ambassadors making polite representations - not high-handed demands backed up by angry mobs, much less terrorist plots - can be the more effective route. This conclusion confirms my more general point - and the premise of the Islamist Watch project - that Islamists working quietly within the system achieve more than ferocity and bellicosity. Ultimately, soft Islamism presents dangers as great as does violent Islamism. Mr. Pipes, director of the Middle East Forum, is suspending his column for several weeks. The front panel of Sound Vision's brochure. Nov. 2, 2011 update : Curiously, in light of CAIR's opposition to the Supreme Court's frieze of Muhammad, the Chicago-based Sound Vision Foundation celebrates the frieze in a brochure titled Prophet Muhammad Honored by U.S. Supreme Court as One of the Greatest Lawgivers of the World in 1935 .
1955 का यह मामला अनेक बिन्दुओं की ओर ध्यान दिलाता है। पहला, मुसलमानों का पश्चिम पर इस बात के लिये दबाव डालने की प्रवृत्ति कि वे इस्लामी चलन के अनुकूल चलें वर्तमान इस्लामवादी युग से पहले की है। दूसरा, यहाँ तक कि मामूली संख्या में भी मुसलमानों के रहते ऐसे दबाव सफल होते हैं। अंत में1955 और 1997 की समानांतर घटनाओं से अर्थ निकलता है कि पहली बार राजदूतों द्वारा विनम्र अनुरोध करना जिसके समर्थन में कठोर मांग, गुस्साई भीड, अपेक्षाकृत कम आतंकवादी षडयंत्र थे वह कहीं अधिक प्रभावी मार्ग था।
परिभाषा
संज्ञा.- a heavy woolen fabric with a long nap
- an architectural ornament consisting of a horizontal sculptured band between the architrave and the cornice