संज्ञा • विश्वावलोकन |
worldview मीनिंग इन हिंदी
worldview उदाहरण वाक्य
उदाहरण वाक्य
अधिक: आगे- The real question: is this distorted worldview what we want for Americans
असली सवाल: क्या हम अमरीकियों के लिए दुनिया देखने का विकृत तरीका - On the contrary, it's a complex metaphysical worldview.
इसके विपरीत, विश्व भर में इसे पेचीदगीपूर्ण अध्यात्म विद्या समझा जाता है । - James L. Jones addressing J Street. Although delivered a year before the Arab uprising, this statement is worth parsing because it provides an important insight into the White House worldview.
हालाँकि अरब जगत में उभार से प्रायः एक वर्ष पूर्व यह बयान दिया गया था परंतु इसकी प्रशंसा की जानी चाहिये क्योंकि यह व्हाइट हाउस के वैश्विक दृष्टिकोण की ओर संकेत करता है। - As the Cold War ended in 1991, the third era began. Democrats cooled to Israel and Republicans further warmed to it. The left made the Palestinian Arab cause a centerpiece of its worldview (think of the Durban conference in 2001 ), while the right deepened its religious and political alignment with Israel.
वामपंथियों ने फिलीस्तीनी-अरब संघर्ष के उद्देश्य को अपने वैश्विक चिन्तन का मुख्य विषय बनाया( 2001 का डरबन सम्मेलन याद करें) जबकि दक्षिणपंथियों ने इजरायल के साथ अपने धार्मिक और राजनीतिक तन्तु अधिक मजबूत किये. - Iran's continuing support for Assad has … tarnished Iran's narrative of the Arab Spring as an Islamic Awakening inspired by Iran's own Islamic Revolution. According to this narrative, one marketed extensively in Iran, in expressing opposition to their leaders, Tunisian, Egyptian, Bahraini and Libyan protestors were rejecting not only their own autocratic leaders but also America's predominant position in the Middle East, Israeli hegemony, and secularism-all tenets that remain central to the Islamic Republic's worldview.
इस बात की सम्भावना बढ जाती है मुल्लाओं के अँगूठे के नीचे रह रहे ईरानी और असद के मुख्य सहयोगी सीरिया के असन्तोष से सबक लें और अपने शासकों के विरुद्ध उठ खडे हों। - Britishness is the most nominal aspect of identity to many young British Pakistanis. … If you denigrate your own culture you face the risk of your newer arrivals looking for one elsewhere. So far afield in this case, that for many second-generation British Pakistanis, the desert culture of the Arabs held more appeal than either British or subcontinental culture. Three times removed from a durable sense of identity, the energised extra-national worldview of radical Islam became one available identity for second-generation Pakistanis.
अनेक ब्रिटिश पाकिस्तानियों के लिये ब्रिटिशपना नाम मात्र की पहचान रह गई है। यदि आप स्वयं अपनी संस्कृति को गिराते हैं तो नये आगन्तुक किसी अन्य संस्कृति की ओर देख सकते हैं। इस प्रकार इस मामले में द्वितीय पीढ़ी के पाकिस्तानियों को ब्रिटेन या महाद्वीप की संस्कृति से अधिक रेगिस्तान की अरब संस्कृति आकर्षित करती है। लम्बे समय तक तीन बार अपनी पहचान से मुक्त परा राष्ट्रवाद के लिये उत्साह पूर्ण इस्लाम द्वितीय पीढ़ी के पाकिस्तानियों के लिये सर्वाधिक सुलभ पहचान है। - His words, indeed, fit a much larger pattern of fusing socialism with fascism: Mussolini was a leading socialist figure who, during World War I, turned away from internationalism in favor of Italian nationalism and called the blend Fascism. Likewise, Hitler headed the National Socialist German Workers Party. These facts jar because they contradict the political spectrum that has shaped our worldview since the late 1930s, which places communism at the far Left, followed by socialism, liberalism in the center, conservatism, and then fascism on the far Right. But this spectrum, Jonah Goldberg points out in his brilliant, profound, and original new book, Liberal Fascism: The Secret History of the American Left from Mussolini to the Politics of Meaning (Doubleday), reflects Stalin's use of fascist as an epithet to discredit anyone he wished - Trotsky, Churchill, Russian peasants - and distorts reality. Already in 1946, George Orwell noted that fascism had degenerated to signify “something not desirable.”
उदार फासीवाद विरोधाभासी लगता है या फिर ऐसी शब्दावली है जिसका प्रयोग परम्परावादी उदारवादियों को अपमानित करने के लिए करते हैं। वास्तव में इसे एक सम्मानित और प्रभावशाली वामपंथी एच - जी वेल्स ने ध्वनित किया था जब 1931 में उन्होंने अपने साथी प्रगतिशीलों से कहा कि वे उदार फासीवादी और ‘ ज्ञानवान नाजी बने '। वाकई - Gelernter proposes that 1920s-style self-hatred is now “a dominant force in Europe.” And appeasement fits this mood perfectly, having grown over the decades into a worldview “that teaches the blood-guilt of Western man, the moral bankruptcy of the West and the outrageousness of Western civilization's attempting to impose its values on anyone else.” Which brings us back to the unwillingness of “old Europe” to confront Saddam Hussein. World War II's lesson (strike before an aggressive tyrant builds his power) has lost out to the '20s attitude (“nothing justifies envisaging military action”).
गेलेन्टर का प्रस्ताव है कि 1920 की शैली की आत्म घृणा यूरोप में सशक्त शक्ति है। और इस विचार के लिए तुष्टीकरण सर्वाधिक उपयुक्त है , क्योंकि वे दशकों से ऐसी वैश्विक दृष्टि में पले हैं “ जो पश्चिमी ब्यक्ति के रक्त से अपराधी , नैतिक दीवालियापन तथा अपने मूल्यों को दूसरों पर थोपने के पश्चिमी संस्कृति का आक्रोशित कर देना वाला व्यवहार मानता है।इससे हम ‘ पुराने यूरोप ' के सद्दाम हुसैन से संघर्ष करने की अनिच्छा पर आते हैं। द्वितीय विश्व युद्ध की शिक्षा ( अत्याचारी के शक्ति तैयैर करने से पूर्व ही उस पर हमला ) 20 के दशक के व्यवहार में खो गई है ( किसी भी प्रकार सैन्य कार्रवाई न्यायसंगत नहीं हो सकती ) - This conclusion fits into a larger argument that Islamism has little to do with economic or other stresses. Put differently, ideas matter more than personal circumstances. As I put it in 2002 , “The factors that cause militant Islam to decline or flourish appear to have more to do with issues of identity than with economics.” Whoever accepts the Islamist (or communist or fascist) worldview, whether rich or poor, young or old, male or female, also accepts the ideological infrastructure that potentially leads to violence, including terrorism. In policy terms, Americans have no reason to be smug. Yes, Europeans should indeed learn from the United States how better to integrate their Muslim population, but they should not expect that doing so will also diminish their terrorism problem. It could, indeed, even worsen.
यूरोपीय गिरफ्तारियाँ- उनकी यूरोपीय संख्या अधिक है। यूरोपीय पुलिस कार्यालय ( यूरोपोल) ने संख्या दर्शाते हुए 2007 का आँकडा जारी किया कि यूरोपीय संघ में इस वर्ष 201 इस्लामवादी आतंकवाद सम्बन्धी आरोपों में हिरासत में लिये गये ( ब्रिटेन के अतिरिक्त) जो कि 2006 के 257 के मुकाबले कम है। पहले का यूरोपोल का आँकडा कम स्पष्ट है परंतु स्टैनफोर्ड विश्वविद्यालय के जोनाथन गेलबार्ट ने मेरे लिये जो साक्ष्य एकत्र किये उसके अनुसार 2005 में 234 गिरफ्तारियाँ हुईं और 2004 में 124 और 2003 में 137। कुल मिलाकर पूरे पश्चिमी यूरोप में आतंकवाद सम्बन्धी गिरफ्तारियाँ 1,400 से भी कम हैं। - In what looks like a contradiction to me, Markham and Ozdemir simultaneously present Globalization, Ethics and Islam as a “corrective” to my worldview, then acknowledge that the book “partly agrees” with me in two respects: that Turkey can provide a model for relations with the West and that “there is a problem with militant Islam.” How can this be if my work is vitriolic, distortive, misrepresentational, and faulty? Fewer epithets and more specifics would enhance the discussion. Also inconsistent is their bewailing my belief that the Muslim world needs more secularism, then warning that “If we allow ourselves to be infected by the Pipes worldview, then perhaps we are in for a long, desperate battle between Islam and the West.” Secular Muslims states would engage in a jihad against the West? Try to figure that out.
पुस्तक में विरोधाभास के दर्शन तब होते हैं जब मारखम , ओजदमीर ग्लोबलाईजेशन , इथीक्स एंड इस्लाम भाग को मेरी विश्व दृष्टि की समीक्षा के संदर्भ में प्रस्तुत करते हैं और फिर पुस्तक के कुछ भाग से अपनी स्वीकृति भी जताते हैं .तुर्की इस्लाम के पश्चिम के साथ रिश्तों के लिए एक मॉडल है और कट्टरपंथी इस्लाम के भीतर कुछ समस्या है . इन दोनों विषयों से लेखक सहमत हैं.यदि मेरी पुस्तक कड़वाहट से भरपूर , तथ्यों को तोड़ने मरोड़ने वाली भ्रामक और गलत है तो फिर उससे सहमति कैसी .विशेषताओं का कम वर्णन और कुछ विशेष संदर्भों की अधिक चर्चा तो बात बढ़ाने जैसा है .मेरी इस धारणा पर कि मुसलमानों को और अधिक सेक्यूलर होने की आश्यकता है उनका दुखी होना उनकी अस्थिरता को दर्शाता है . वे चेतावनी देते हैं कि यदि हम पाईप्स की विश्व दृष्टि से प्रभावित हुए तो हमें इस्लाम और पश्चिम के मध्य लंबी और हताश करने वाली लड़ाई के लिए तैयार रहना चाहिए . सेक्यूलर मुस्लिम राज्य भी पश्चिम के साथ जेहाद में कूद पड़ेंगे उन्हें पहचानने की कोशिश करो.